Pragnę poinformować, iż  trwają prace nad projektem „Programu edukacji ekologicznej dla zrównoważonego rozwoju Gminy Radzymin”, realizowanego metodą   partycypacyjną  w ramach projektu „Decydujmy Razem”.
Spotkania Grupy zadaniowej  odbyły się w dniach  6, 14  i 20 lutego 2012r.  Na bieżąco odbywają się również  spotkania robocze w Urzędzie (głównie poprzez  zgłaszania uwag i propozycji przez pojedyncze osoby zaangażowane / zainteresowane  przedmiotowym projektem).
Głównym tematem ww. spotkań była dyskusja nad określeniem zakresu  programu oraz  sprecyzowania mechanizmów wspierania edukacji ekologicznej na terenie  naszej  gminy. Uczestniczący w spotkaniach członkowie grupy roboczej wyrazili pogląd, że podstawowym warunkiem realizacji programu jest zaakceptowanie przez społeczność lokalną ( gminną) zawartego w nim przesłania  oraz  jego głównych celów.  W toku prac zdefiniowano m.in. instrumenty realizacji programu – instrumenty społeczne, edukacyjne i promocyjne.  
W trakcie spotkań poświęcono również sporo uwagi generalnym barierom współpracy publiczno-pozarządowej,  do których po stronie samorządowej, należy zaliczyć: przewagę w sferze ekologicznej działań doraźnych nad profilaktyką i prewencją, brak  dobrej praktyki i sprawdzonych  mechanizmów ułatwiających dostęp do udziału w społecznym  dialogu na temat   kwestii leżących w obszarze zainteresowań i interesów partnerów społecznych, „szum informacyjny” wynikający z braku wiedzy o danym partnerze społecznym, np. jego potencjale (zasobach)  ludzkim, organizacyjnym, rzeczowym   itp.
W toku prac wypracowano następujące stanowiska / opinie w zakresie realizacji programu:
1.ideę partnerstwa (międzysektorowego) należy rozpatrywać w kategoriach: współudział → współdecydowanie → współodpowiedzialność. 
2.przedsięwzięcia  w zakresie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju wymagają działań kompleksowych i zintegrowanych.
3.w programie szczególną uwagę należy zwrócić na tzw. efekt synergii. To znaczy: 
samorząd gminny, organizacje pozarządowe i gospodarcze,   podejmując przedsięwzięcia partnerskie w obszarze edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, wnoszą swój wkład i uzyskują korzyści, których nie uzyskałyby podejmując działania samodzielnie. 
W toku prac zdefiniowano dla Gminy Radzymin  m.in. następujące  grupy znaczących aspektów środowiskowych:
1. wytwarzanie i segregacja odpadów komunalnych,
2.  zagospodarowanie odpadów niebezpiecznych zawartych w odpadach komunalnych,
3. zanieczyszczenie powietrza ( problem niskiej emisji),
4. zanieczyszczenie wody i gleby,
5. upowszechnienie idei zrównoważonego rozwoju, w tym promocja działań na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji.
Podkreślono również konieczność, w trakcie realizacji planowanych, w ramach Programu  różnorodnych przedsięwzięć  i zadań,  prowadzenie otwartego dialogu ze społeczeństwem i innymi zainteresowanymi stronami oraz  dostarczania mieszkańcom gminy i innym  interesariuszom    bieżących informacji o efektach działalności środowiskowej.
Dzięki „Programowi edukacji ekologicznej dla zrównoważonego  rozwoju  Gminy  Radzymin” wszyscy mieszkańcy gminy będą mogli go pełniej realizować. W takcie spotkania wypracowano następujące tezy:
• Aktualnie koniecznością jest ustawiczna  edukacja ekologiczna, której naczelnym zadaniem ma być dostarczanie rzetelnej wiedzy na temat środowiska. 
•  Pilną potrzebą staje się kształtowanie w społeczeństwie postaw i zachowań w stosunku do środowiska takich, które ułatwiłyby ograniczenie negatywnych konsekwencji środowiskowych, wynikających z wszechstronnej aktywności ludzi.
•  Edukacja, będąca jednym z podstawowych praw człowieka, jest warunkiem wstępnym osiągnięcia zrównoważonego rozwoju oraz istotnym narzędziem właściwego   zarządzania oraz  podejmowania uzasadnionych decyzji. 
• Edukacja ekologiczna kształtuje i wzmacnia zdolności oceny rzeczywistości i podejmowania decyzji na rzecz zrównoważonego rozwoju poszczególnych osób, grup, społeczności lokalnych   i  organizacji. Wpływając na zmianę sposobu myślenia, umożliwia ludziom tworzenie bezpieczniejszego, zdrowszego i lepiej prosperującego świata, podnosząc tym samym jakość życia. 
• Edukacja dla zrównoważonego rozwoju rozwija świadomość ekologiczną pojedynczych osób i społeczności lokalnych. Zapewnia wgląd w kwestie globalnych, regionalnych, krajowych i lokalnych problemów związanych ze środowiskiem,  nie skupiając się wyłącznie na wpływie na środowisko, ale również na następstwach gospodarczych i społecznych, odnosząc się zarówno do środowiska naturalnego, jak i zmienionego przez człowieka.
• Zamierzeniem opracowywanego programu jest więc długofalowe oddziaływanie na społeczeństwo, nauczanie podstaw ekologicznie zrównoważonego użytkowania środowiska i sposobów jego ochrony, szczególnie na dzieci o młodzież w szkołach, a jego głównym celem jest przygotowanie i realizacja działań  na rzecz: poszerzania wiedzy o ochronie przyrody na terenie naszej gminy, kształtowania postaw i  świadomości ekologicznej społeczeństwa, propagowania aktywnej edukacji ekologicznej, wspierania lokalnych inicjatyw służących ochronie środowiska, wpajania postaw związanych z segregacją odpadów, czystością wód, szacunkiem do zwierząt. a także kształtowanie nawyków kultury ekologicznej oraz poczucia moralnej i obywatelskiej odpowiedzialności za ochronę dóbr środowiska naturalnego i przyrodniczego. 
• Edukacja ekologiczna prowadzona będzie poprzez artykuły w prasie lokalnej i stronie internetowej gminy, ulotki,   konferencje, projekty, szkolenia, prelekcje warsztaty i  konkursy, w szczególności kierowane do dzieci i młodzieży. Będą realizowane różnego typu przedsięwzięcia związane tematycznie z ochroną środowiska we współpracy z Radnymi Rady Miejskiej w Radzyminie, jednostkami pomocniczymi  i organizacyjnymi gminy (głównie ze szkołami), Nadleśnictwem Drewnica oraz z organizacjami pozarządowymi. 
• Podstawowym zadaniem programu jest promocja edukacji ekologicznej dla zrównoważonego rozwoju Gminy Radzymin poprzez nauczanie formalne, nieformalne i pozaformalne, a także  wzmocnienie współpracy w tym zakresie na wszystkich szczeblach i środowiskach  na terenie  Gminy.
• Samorząd Gminy Radzymin będzie  wspierać edukację środowiskową, ponieważ zorientowani mieszkańcy i  świadomi konsumenci są niezbędnym warunkiem, aby poprzez ich wybory i działania  sukcesywnie realizować ideę zrównoważonego rozwoju.  
• Edukacja ekologiczna  (środowiskowa) musi się odnosić do coraz szerszego zakresu dziedzin związanych ze  zrównoważonym rozwojem  naszej gminy, powinna wskazywać  również  na różne składniki rozwoju i zapewniać  zintegrowane podejście do problemu.
• Efekty ekologiczne i społeczne realizacji Programu to przede wszystkim: 
- podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców i promocja proekologicznych postaw   na terenie Gminy Radzymin;
- upowszechnianie  związków między naturalnymi składnikami środowiska a  człowiekiem i jego działalnością; 
- podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i w zakresie indywidualnych nawyków w codziennym życiu; 
- przestrzeganie zasad ładu i porządku w miejscach publicznych; 
- dostrzeganie i uświadamianie jak największej liczbie mieszkańców  zagrożeń dla współczesnej cywilizacji wynikających z nieracjonalnego korzystania z  naturalnych zasobów środowiska;
- podejmowanie racjonalnych działań służących poprawie stanu  środowiska naturalnego i istniejącego potencjału przyrodniczego;
- upowszechnianie wiedzy na temat gospodarki odpadami komunalnymi, w tym właściwego postępowania z odpadami niebezpiecznymi znajdującymi się w strumieniu odpadów bytowych człowieka.
Zaangażowani w prace nad Programem Członkowie Zespołu wyrazili nadzieję, iż  wyniesiona praktyczna wiedza  z niniejszego  Programu będzie sukcesywnie  przenoszona do gospodarstw domowych i prywatnego życia mieszkańców naszej gminy. A realizacja  zawartych w nim celów i wspólnych akcji pozwolą na upowszechnienie, popularyzację i promocję codziennych zachowań   oraz działań  sprzyjających ochronie środowiska i zrównoważonemu  rozwojowi.
Opr.  Halina Grzelak  
tel. do kontaktu: 0-22  786 62 92 wew.125, 
kom.600 933 916, e- mail: hgrzelak@radzymin.pl